Hea ülikool peab vastama mitte üksnes kõrgetele akadeemilistele
standarditele, kirjutab Jaak Aaviksoo värskes Sirbis.
11. septembril toimunud Tallinna ülikooli arengukonverents oli mitmes
mõttes silmapaistev ja vaid väikese liialdusena võiks seda nimetada revolutsiooniliseks.
Muidugi mitte konverentsi ennast, mis, tõsi, oli ka igati ajakohase
korraldusega, vaid eelkõige ülikooli esitatud arenguvisiooni aastani 2020.
Vähemasti Eesti kontekstis väljus see julgelt traditsiooni raamidest ja
kõigutas paljusid seisukohti, mis moodustavad vähemasti saksa kultuuriruumis
ülikoolide vundamendi.
Alustuseks sõnas rektor Tiit Land, et ta loodab uue visiooniga jõuda
olukorrani, kus trammis küsitletud inimestest ei ole kellelgi raskusi
selgitada, mis Tallinna ülikool on. Selge kuvandi seadmine peamiseks
arenguideaaliks tähendab sama selget soovi olla suunatud inimestele. Mitte
teaduste tempel ja vooruste varjupaik tõe jumala teenimiseks, nagu on sajandeid
korranud paljud ülikoolid siin ja piiri taga, vaid soov olla inimeste jaoks
suurema tähendusega.
Tulevase kuvandi piirjooned on aimatavad ülikooli tehtud valikus koondada
oma tegevus viide fookusvaldkonda – haridusuuendus, terve ja säästev eluviis,
digi- ja meediakultuur, kultuurilised kompetentsid ning avatud ühiskonnakorraldus
+ valitsemine. Ei mingit universitas’t oma distsipliinide- ja
teaduskondadekeskse mõtlemisega, vaid elust välja kasvanud ülesannetele
orienteeritud interdistsiplinaarne organisatsioon, kus tarvilised erialad
moodustavad justkui tööriistakasti fookusprobleemide lahendamiseks. Tunnen
paljusid, kes näevad füüsika, ajaloo ja sadade teiste erialade taandamises
eesmärgist vahendiks pühaduseteotust. Fookustamise juurde kuulub ka arusaam, et
mitte kõiki võimalikke tööriistu ei pruugi valitud ülesannete lahendamisel vaja
minna ka siis, kui nad on igati kvaliteetsed.
Kolmandaks «patuks» võib pidada välja kuulutatud ambitsiooni muuta
ühiskonda. Tallinna ülikool olgu mitte sõltumatusele pretendeeriv ja selle
tagamiseks elevandiluust tornis elav akadeemiline kriitik, vaid aktiivne
kogukond, kelle ülesandeks on muuta ümbritsevat keskkonda. Akadeemilise
aktivismi vältimatuks kaasandeks on vajadus teha (poliitilisi) valikuid ja risk
kaotada seeläbi sõltumatus, aga ka vastutus muudatuste lõpptulemuse eest, mis
ei piirdu kaugeltki vaid akadeemilise sfääriga.
Tunnistamine: üliõpilased on esmatähtsad
Kõrghariduse massiliseks muutumisest alates on pidevalt räägitud vajadusest
muuta ühtlasi ülikoolide kontseptsionaalseid aluseid. Kui kõrgkooli läheb iga
teine noor, siis ei saa ülikoolidki olla samuti korraldatud nagu
Humboldti-aegsel Saksamaal poolteistsada aastat tagasi, mil ülikooli jõudis
vaevalt iga kahekümnes. Kui siia lisada infotehnoloogia areng, globaliseerumine
ja interdistsiplinaarsuse vältimatus, on selge, et vanaviisi jätkata muutub üha
raskemaks ja seetõttu tuleb Tallinna ülikooli valikut kindlasti tervitada.
Muidugi, palju olulisem, aga kindlasti ka mõõtmatult raskem on soovitu teoks
teha. Loodame, et ülikoolil – üliõpilastel, õppejõududel-teadlastel ja eri taseme
juhtidel – jätkub meele- ja sihikindlust valitud teed pidi edasi minna. Aga sellest
ei piisa, kui ümbritsev keskkond ei toeta ettevõetavaid muudatusi. Toetus
eeldab muutusi avalikkuse suhtumises ülikoolidesse ja hoiakutes, mis lõpuks
väljenduvad tunnustuses, aga ka seadustes ja rahastuses. See kõik ei puuduta
loomulikult üksnes Tallinna ülikooli.
Kesksel kohal on küsimus, mida avalikkus ülikoolidelt ootab. Loomulikult
eeldame healt ülikoolilt (tipp)teadusele tuginevat haridust. Aga kas sellest
piisab? Kas kaks või isegi kakskümnend nobelisti ühe ülikooli professorkonnas
teevad sellest ülikoolist hea ülikooli? Mitte ilmtingimata. Hea ülikool peab
vastama mitte üksnes kõrgetele akadeemilistele standarditele, vaid ka
partnerite ootustele, olema heas mõttes kasulik. Seepärast on asjakohane
niisuguste ootuste selge sõnastamine ja seejärel kajastamine ülikoolidega
sõlmitavates tulemuslepingutes.
Ülikoolide peamine eesmärk ja olemasolu õigustus on õpetada üliõpilasi.
«Aga teadus!?» hüüatavad paljud. Muidugi, iga õpetus olgu teaduspõhine, ent
tänapäeva maailmas tuleb tõdeda, et nn teadusülikoolid moodustavad vaid väikese
osa kõigist ülikoolidest. Tugevaima kõrghariduskuvandiga USAs on üle 4000
kõrgkooli. Neist sadakond ehk alla 3 protsendi jagab ligi 75 protsenti
riiklikust teadusrahast ja üle 2000 jaoks on teadustöö pigem õppejõudude hobi
kui tööülesanne. Ka viimaste hulgas on suurepäraseid ja väga kõrgelt hinnatud
(loe: kõrge õppemaksuga) ülikoole. Seega tuleb julgelt tunnistada, et
üliõpilased on esmatähtsad.
Üliõpilaste ootused on peale akadeemiliselt hea hariduse seotud ka heade
töö- ja karjääriväljavaadetega. Seega tuleb ka ülikoolil selle eest hea seista.
Kas ka vastutada? Mingil määral kindlasti. Igal juhul tuleb ülikoolidel pöörata
rohkem tähelepanu praktilistele oskustele, sh praktikale õpingute osana, sest
seda ootavad nii üliõpilased kui ka tööandjad. Sama oluline on õpingute
korraldamine niisugusel moel, et peale erialaste teadmiste saaks ülikoolist
kaasa ka meeskonnatöö- ja (rahvusvahelise) suhtlusoskuse ning teisigi
üldpädevusi, mis traditsioonilise õppekava raamidesse mahtuda ei taha. Tõsi,
neid peaks juba gümnaasiumis ja põhikooliski edendama, ent oma vastutus on
kindlasti ka ülikoolil. Selle avaliku ootuse võib sõnastada nii: ülikoolist
saadav ei peaks olema mitte ainult abstraktselt, vaid ka konkreetselt hea ja
kasulik. Vastavust ühiskonna ootustele tuleks pidevalt hinnata ja hinnangute
alusel otsuseid langetada, sealhulgas ülikoolide rahastamist puudutavalt. Vaid
nii sünnib ülikoolidel tegelik motivatsioon õpetamisele suuremat tähelepanu
pöörata. Praegu domineerib vaikiv arusaam, et parim teadlane on iseenesest
parim õpetaja ning parim teadus kasvatab iseenesest rahva rikkust.
Ei saa piirduda õpetamise ja teadusega
Kui hea õpetamine on oluline, tuleb suuta seda tunnustada iseseisva oskuse
ja kunstina. See omakorda tähendab ülikoolides tööjaotuse võimaldamist – kellel
suuremad võimed ja huvi end enam uurimistööga siduda, sel on võimalik õppetöö
koormust vähendada, ja vastupidi, kel suurem soov õpetamisele pühenduda, sel
vähendatakse vastavalt teadustöö kohustust. Oluline on seejuures, et
tipptulemused mõlemal alal väärivad ka võrdset tunnustust ja tasustamist.
Vahest aitaks meid selles suunas julgemini mõelda sügavate juurtega ajalooline
vahetegu teadlase ja õpetlase, scientist’i ja scholar’i vahel või siis
Wissenschaft’i ja Forschung’i erinev tähendus.
Ehkki õpetus ja teadus moodustavad ajalooliselt ülikooli selgroo, ei saa
tänapäeval ükski ülikool sellega piirduda. Ülikoolist ja olukorrast sõltuvalt
on kolmandaks tegevussuunaks lepinguline koostöö ettevõtete või avaliku sektori
asutustega, loominguline ja kirjastustegevus, konsultatsioonid ning
intellektuaalomandil põhinev ettevõtlus ja veel palju muud, mida kõike kokku
nimetatakse ühiskonna teenimiseks. Selline tegevus on valdavalt ülikoolide endi
korraldada ja vastutada, ilma et ühiskond laiemalt, eelkõige ülikoolide
hindamise ja rahastamise kaudu, seda kuidagi tunnustaks või suunaks. On
ilmselge, et siin on väga palju kasutamata võimalusi ülikooli teadusliku
potentsiaali kasutamisel rakendusliku iseloomuga ülesannete lahendamiseks.
Eesti teaduskorraldus, väikeriigile pea ainumõeldav teaduse koondumine
ülikoolidesse ja uurimistöö kvaliteedil põhinev rahastamine on oluliselt
kasvatanud meie teaduse (ja teadlaste) rahvusvahelist nähtavust – üle 30 Eesti
teadlase kuulub oma erialal maailma 1 protsendi enimtsiteeritud teadlaste
hulka. See on kindlasti olnud edulugu ja pole kaugeltki võimatu, et mõni neist
jõuab ühel päeval ka maailma absoluutsesse tippu – Nobeli auhinnani. Nii tuleb
jätkata hoidmaks Eesti teadust maailma esirinnas. Sellekõrval, ainuüksi
ülikoolides töötab üle 3500 akadeemilise töötaja, nende hulgas üle 450
professori. On ilmselge ja ühtlasi mõistetav, et enamiku panus maailmateadusse
on palju tagasihoidlikum. Nii nagu enamik USA ülikoolide õppejõude ei sea oma
peamiseks eesmärgiks konkureerida tippülikoolidega keskvalitsuse
teadusgrantidele, ei ole mõistlik ka Eestis korraldada teaduse rahastamist
moel, kus pea ainsaks kvaliteedikriteeriumiks on teadlaskonnasisene tunnustus
tsiteeringute ja retsenseeringutena. Tänapäeva teadus on palju mitmemõõtmelisem
ja üha enam muutub miljonite artiklite kõrval väärtuslikumaks praktiline kasu,
mis uuringuist tõuseb. Võib olla kindel, et Eesti teaduse tegelik mõju
ühiskonnale kasvaks, kui peale tippteaduse kriteeriumi küsiksime sagedamini ka
selle järele, mis ühest või teisest teadustööst sisulist kasu on tõusnud. Olgu
siis ettevõtluses, ühiskonnakorralduses või laiemalt avalikus elus.
Rasked valikud ülikoolide ja riigi tasandil
Ülikoolide akadeemilise tegevuse tulemuslikkuse üheks näitajaks võib pidada
sõlmitud ettevõtluslepingute mahtu. See on ilmselgelt turupõhine hinnang: kui
ettevõte otsustab kulutada oma raha ülikoolist tööde tellimiseks, peab sellest tellijale
ka mingit kasu tõusma. Praegu moodustab teadus- ja arenduslepingute maht alla
10 protsendi ülikoolide tuludest. Usun, et sihikindla tegutsemise korral võiks
see osakaal olla vähemalt kaks korda suurem. Kujundamaks ülikooli hoiakuid
selles suunas, oleks ilmselt mõistlik ka osa riiklikust rahastamisest siduda
ettevõtluslepingute mahuga. Erasektori hinnang ülikoolide tööle on vähemasti
sama usaldusväärne kvaliteedikriteerium kui teaduslik silmapaistvus ja eespool
mainitud üliõpilaste ja tööandjate hinnangud õpetuse sisule.
Ülikoolide ülesannetest rääkides tuleb kindlasti peatuda ka ühel süveneval
disproportsioonil ülikoolide rahastamises. Rahastamise kasv, eriti
märkimisväärselt teaduse rahastamise kasv, on eelkõige võimaldanud suurendada
kulutusi uute hoonete ehitusele ja renoveerimisele, samuti vajaliku aparatuuri
hankimisele, veidi vähem rahvusvahelise koostöö edendamiseks. Töötasude kasv on
olnud tagasihoidlikum, ületades vaevu inflatsiooni taset. Selle tagajärjel on
(eriti nooremate) teadlaste palgatase kujunenud peamiseks takistuseks
tulemuslikumale tööle, sundides paljusid kas lisateenistust otsima või halvemal
juhul leidma rakendust väljaspool akadeemilist tegevust. Ülikoolide rahastamise
struktuuri ja sellega koos vastava kulustruktuuri ülevaatamine palkade tõusu
tagamiseks on ülesanne, mida ei saa edasi lükata.
Tallinna ülikooli julge tulevikuvisioon pakub kindlasti mõtteainet ka
teistele ülikoolidele ja kogu ühiskonnale. Kui me ühiselt soovime oma
ülikoolidelt enam ja konkreetsemat panustamist ühiskonna ees seisvate
probleemide lahendamisse, siis tuleb kindlasti üle vaadata ka ühiskonna ja
ülikoolide vahelised suhted, motiveerides ülikoole enam panustama seal, kus
seda enim vajatakse, andmata seejuures järele kitsalt akadeemilistes nõudmistes.
Vajalikud, kohati rasked valikud ei seisa mitte ainult ülikoolide ees. Ilma
sama raskete valikuteta riigi tasemel ei ole sügavamad ja kestvamad muutused
kahjuks võimalikud.
No comments:
Post a Comment