01. september 2014, //arvamus.postimees.ee
Kogu maailm
otsib ajale ja elule kohast koolimudelit. TLÜ haridusinnovatsiooni keskuse
juhataja Mati Heidmets arutleb, mida toob õpetaja-õpilase rollide vältimatu
muutumine – Eestil tuleb sel teemal kaasa mõelda ja tegutseda.
OECD peasekretär
Angel Gurria juhatab maailma suurima õpetajauuringu TALIS 2014. aasta raporti
sisse järgmise mõtteavaldusega: «Oskused, mida tänane maailm vajab, uuenevad
pidevalt. Paraku pole haridus suutnud muutustega kaasa minna. Enamik koole näeb
välja nii nagu meie isaisade ajal, õpetajad pole võimelised õppuritele pakkuma
uutes oludes vajalikke tarkusi ja oskusi.» Karm hinnang arenenud maailma
koolikorraldusele.
Paraku ei
paku Gurria ega ka kogu OECD raport lahendusi ega ütle, mida see «uutes oludes
vajalike tarkuste ja oskuste pakkumine» tähendab, kuidas see praktikas välja
näeb. Ega saagi öelda, ühest ja selget alternatiivi «isaisade koolile» pole
olemas. Kogu maailmas käib innukas uue kooli otsimine, seda erinevate siltide
ja loosungite all – konstruktivistlik haridusmudel, uus haridusparadigma,
kaasav õppimine, huvitav kool, uus õpikäsitus jne.
Otsijate
unistus on pakkuda «isaisade koolile» tänapäevast edasiarendust, mis oluliselt
paremini haakuks muutunud eluga ning toetaks unistusi targast majandusest.
Rollinihe
Vaatamata
tuhandetele otsijatele koosneb praegune alternatiiv ikka vaid ideejuppidest ja
mõttekildudest selle kohta, mida tuleks teisiti teha. Mõned näevad lahendusi
avastusõppes ja õpimängudes, teised pööratud klassiruumis, kolmandad õhinapõhisuses,
mõned peavad vajalikuks kool hoopis ära kaotada.
Otsijatel on
ka ühisjooni. Kõige selgemaks ühisosaks on soov muuta sajandeid püsinud õpetaja
ja õpilase rollisuhteid. Õpetajat tahetakse nihutada eemale tõeteadja ja
ainuotsustaja rollist, tuua tema rollipilti rohkem partneri, suunaja ja
nõustaja elemente. Ning ka õpilane lükata eemale pelgalt äraõppija ja
korralduste täitja positsioonist, pakkudes talle võimalusi isemõtlemiseks ja
-otsustamiseks.
Soovis muuta
õpetaja-õpilase rollisuhteid on sarnaseid jooni läänemaailmas pikka aega
tiksuva soorollide liikumisega võrdsema positsiooni ja sarnasemate ootuste
poole. Mõlemad toimuvad vaikselt ja pikkamisi, mõlemal on kirglikke toetajaid
ja häälekaid vastaseid, lõppkokkuvõttes pole aga muutustest pääsu.
Õpetaja ja
õpilase suhete teisenemine võiks olla plaastriks ka peasekretär Gurria hingele.
Sest selle tagamõte ongi kooli elule lähemale toomine. Pole tänane elu ju enam
sugugi väliste olude poolt paika pandud elukaar, kirjus maailmas toimetulek
eeldab üha rohkem igaühe enda valikuid, otsustamist ja läbilöögivõimet.
Sama tahab
ka tööturg, ka siin ei oodata mitte lihtsalt head asjatundjat, vaid just
loominguliselt mõtlevat ja julgelt otsustavat tegijat. Kool, kus noor inimene
pole pelgalt käsutäitja, vaid ka otsustaja ja valikute tegija, kus ta saab ka
inimeseksolemise võimekust harjutada – selline kool haakub praeguse eluga
selgelt paremini kui isaisade oma.
Õpetaja-õpilase
rollide muutumine nihutab kooli võimusuhteid, ülalt alla tarkuse jagamise
kõrvale saabuvad arutlus ja kõhklused, otsimine ja koostöö. Mis paratamatult
muudab kogu koolipilti – enam pole vaja sirgeid pingiridasid ja 45-minutilisi
koolitunde, hindamine sisaldab ka õpilase enda arusaama oma tulemustest,
õppimise kiirus hakkab sõltuma iga õppuri geenigarnituurist, kooliellu saabuvad
uurimine ja avastamine, rühmatööd ja projektiõpe. Kui siia lisada juba praegu
koolis toimuv digipööre, siis tähendab see kõik traditsioonilise,
klassi-ees-seletaval-õpetajal põhineva koolimudeli loojangut, õppimispilt läheb
hoomamatult mitmekesiseks. Välise vaatleja jaoks ongi see uus kool, mis
otsijate veendumuse kohaselt peaks märksa paremini kokku klappima õues jalutava
21. sajandiga.
Eesti
väljakutse
Esmapilgul
võiks Eesti kogu seda uue kooli otsimist üleolevalt pealt vaadata. PISA järgi
oleme me maailma parimad, las kehvemad seal allpool sebivad. Tegelikult on
Eestil vähemalt kolm põhjust uut kooli ja rollinihutamist tõsiselt võtta.
Esiteks –
Eesti kooli vundament mureneb. Oleme juba harjunud igasuviste hüüatustega teemal,
et jälle ei taha nad õpetajaks õppida. Teisalt soovime kõik, et meie laste ja
lastelaste tulevikku kujundaksid just need kõige targemad, innukamad ja
nutikamad, need, keda õpetajakoolituse auditooriumites jääb järjest vähemaks.
Õpetajakutse olematu maine on üks praeguse Eesti elu kõige vastikum
viitsütikuga pomm. Mainet ei muuda üleskutsed ega loosungid, seda muudab see,
mis koolis tegelikult toimub. Lootus on, et uus kool võiks siin lahendust
pakkuda.
Teiseks –
PISA on vaid pool tõde. Eesti noorte teadmised on maailmatasemel, samas nn
pehmet tarkust, seda, mida 21. sajandi elu ja tööturg üha häälekamalt küsivad –
eestvedamist ja loomingulisust, ettevõtlikkust ja meeskonnavõimekust,
riskijulgust ja leidlikkust –, meie noortel napib. Meie haridussüsteem toodab
palju tarkust, aga kasinalt isiksuslikke kvaliteete. Meil on palju tarku
nohikuid. Tõenäoliselt just siin peitub ka vastus sagedasele küsimusele, miks
Eesti väga head haridusnäitajad ei konverteeru piisaval määral targaks
majanduseks. Vastus on: ei piisa heast teadjast, vaja on ka tulemuslikku
tegutsejat. Ja tegutsemisoskust ja -julgust tuleb treenida juba algkoolipingist
peale.
Kolmandaks –
Eesti õpetajad on väga head äraõpetajad. Nii head, et PISA testi täitmine pole
enamikule Eesti noortest probleem. Samas osutavad rahvusvahelised
haridusvõrdlused, et Eesti õpetajad on valdavalt nn teadmiste otseülekande
traditsiooni kandjad, mõtestamise, reflektsiooni ja kriitilise vaate asemel
domineerib äraõppimine. Tulemuseks on tugev keskmine, aga vähe tippe,
tulemuseks on head teadmised, aga kesine võimekus neid loovalt ja nutikalt
kasutada. Hiljutine PIAAC (nn täiskasvanute PISA) aruanne on karm, öeldes:
«Eesti haridussüsteem annab noortele head infotöötlusoskused, kuid need on
tulenevalt õpetamismeetoditest ja eksamiteks drillimise hirmust head vaid
lühikest aega pärast lõpetamist. Võrreldes teiste riikidega on oskuste langus
pärast hariduse omandamist Eestis kiirem kui mujal.»
Eesti
väljakutse on väga heale kõvale haridusele juurde monteerida sama hea pehme
komponent.
Õpetaja
vaade
Mingit hüpet
uue kooli poole ei toimu, kui Eesti õpetaja seda ei taha. 2014. aasta kevadel
TLÜ haridusinnovatsiooni keskuse tehtud uuringus küsiti õpetajatelt nii: «Mis
on Sinu arvates kõige olulisem asi, mis peaks Eesti koolis lähiaastatel
muutuma?» Eesti õpetajate kolm suurt muutmissoovi olid: koormus, palk ja maine.
Õpetaja
unistab normaalsest töökoormusest, äraelamist võimaldavast palgast ning
ühiskonna toetavamast suhtumisest. Mis ongi pudelikaelad – sama uuringu
andmetel viibib täistööajaga õpetaja tööpäeviti koolis keskmiselt kaheksa tundi
ning lisaks kulutab ta õppetööga seotud ülesannete täitmiseks kodus keskmiselt
kaks tundi päevas. Kokku kümnetunnine tööpäev.
Palk on küll
tõusnud, kuid püsib endiselt häbitsoonis, isegi Türgi õpetajatele pole eestlased
järele jõudnud. Ning TALISe andmetel vaid 14 protsenti Eesti õpetajatest
tunneb, et õpetajaametil on Eesti ühiskonnas hea maine.
Oodata
sellises olukorras jõulist hüpet uue kooli poole pole lihtne. Sellele vaatamata
on osa Eesti õpetajaskonnast juba teel, ise otsides ja katsetades. Et liikumine
muutuks massiliseks, vajavad Eesti kool ja õpetaja üldrahvalikku toetust.
Vajavad toetust kõigist torudest – ülikoolidelt tuge uue kooli mõtestamisel ja
praktikasse viimisel, riigi meelekindlust türklastele järelejõudmisel,
avalikkuse heatahtlikkust nägemaks seda, mis Eesti koolis suurepärane on.
Teekaart
Jõulise
hüppe teekaart on tegelikult olemas. Sahtlist tuleb välja võtta Eesti elukestva
õppe strateegia ja selle alusel toimetama hakata. Abiks oleks ka vigade parandamine.
Muutes näiteks valitsuse määrust, millega Eesti arengu jaoks kõige olulisematel
õppekavadel õppivatele tudengitele kehtestati nn erialastipendiumid. Loe,
kuidas tahad, õpetajakoolitust seal kirjas pole. Kindlasti on ka
keskkonnatehnoloogid ja loomakasvatajad Eesti arengu võtmetegijad, praeguses
olukorras on aga tulevaste õpetajate toetamine mitu korda strateegilisem. Seda
mitte ainult peasekretär Gurria rõõmustamiseks, vaid Eesti tuleviku huvides.
No comments:
Post a Comment