Sep 6, 2014

Article September 4, 2014. Ü. Vooglaid. Õppimine ei ole töö

http://tartuekspress.eu/index.php?page=1&id=2286

Ülo Vooglaid. Härra president, õppimine ei ole töö!
tartuekspress, 4.09.2014

Vaatasin presidendi telepöördumist ja nendin, et selles oli mitu eksitavat mõtet.
Õppimine ei ole töö. Õppimine on õppimine. Õppes on palju tegevusi. Igas tegevuses on eri objekt. Igaks tegevuseks on vaja eri eeldusi. Iga tegevusega saavutatakse eri tulemusi. Inimestel on põhiseadusega õigus haridusele, aga ametnikud üritavad seda õigust tõlgendada koolis käimise kohustusena. Põhiseaduse järgi on lapse haridustee üle otsustamise õigus lapse vanematel, aga ametnikud arvavad, et neil on õigus otsustada õppe mahu, struktuuri, korralduse jpm üle. Paraku ei taha keegi kuuldagi vajadusest vastutada selle eest, mis niisuguse tegevuse tõttu lapsest saab.

Huvi ja tahe
Tööga on veidi lihtsam. Kahjuks on kujunenud nii, et tööd kui fenomeni ja kui protsessi, nagu ka töötamise eeldusi, tulemusi ja tagajärgi veel mõned saadikud ja ametnikud ei tunne. Naljakas on meenutada, et ka nn „töörahva riigis“ ei ilmunud ühtki õpikuks sobivat raamatut ei töö ega juhtimise kohta.
Tööl ja õppimisel on üht-teist ühist! Mõlemad on põhimõtteliselt sundprotsessid, st iga ühiskonnas ja kultuuris aktsepteeritav isik peab üsna palju teadma ja oskama. Enamasti nõutakse ka arusaamist ja käitumist, mis on kooskõlas nende arusaamadega. Praktikas taandub küsimus sundusest välise ja sisemise vabaduse astmeks. Väärituks osutub totaalselt sunni- ja survekeskne õpe ja töö. Viimast nimetatakse sunnitööks.
Vahelülideks on huvi ja tahe. Teada on, et see, mis huvitab, ei väsita.
Töö tulemused on väljaspool tegijat, õppe tulemused tegijas. Oluline oleks teada ja arvestada, millistel eeldustel saab inimene teha tööd ja millistel eeldustel saab õppida, luua, uurida, mängida või teha midagi muud enda ja teiste meelest vajalikku. Töö- ja õpperõõm saab kujuneda sel määral, mil on vabadust ja sellega kaasnevat loomingut. Subjekti areng on loomingu funktsioon; loomingu eelduseks on vabadus, ent vabaduse kasutamise eelduseks on kord ja korraaustus. Sundus muudab nii töö kui õppe vastikuks.
Kogemus ennekõike
Kõike ei saa mitte keegi teada ega osata; sestap on otstarbekas teada kõige kohta midagi ja millegi kohta kõik. Õppe tulemust saab pidada väärtuslikuks, kui teadmised on süstematiseeritud, kindlad, püsivad, süsteemsed ja komplekssed.
Teadmisi saab inimene mitmel viisil, sh ka õppides, aga peamiselt siiski kogedes ja kogemata, avastades ennast ja end ümbritsevat maailma.
Õpe on valdavalt eesmärgipärane, kasvatus sihipärane. Väärtus kujuneb õppe ja kasvatuse ühtsuses.
Rõhutatakse, et õpe on elukestev. Kasvatusega on samamoodi. Muidugi muutuvad nii taotlused, sisu, vorm kui vahendid...
Iga teadmine on veel avaramate ja sügavamate teadmiste, oskuste omandamise kild arusaamiseks vajalike eelduste kujunemise lõputa reas.
Mõnevõrra saab õppida nii töötama kui õppima, aga lisaks õppimisele on vaja ka uurida ja katsetada, proovida nii ja naa, mõelda ja mõtestada ning avastada uut ja erilist, avastada alternatiive, analüüsida, sünteesida ja veenduda iga võimaluse plussides ning miinustes. Igaüks loob ja avastab eeskätt ennast ja oma teed tuntult tundmatu juurde, lähemalt kaugema poole, tervikust detailide juurde ja detailidest terviku, selle seoste ja sõltuvuste süsteemis tundmiseni. Kindlusetunde saavutamiseks on vaja areneda tasemele, kus saab kahelda seni kuni õnnestub kahtlused üle kontrollida ja veenduda...
Mis on töö?
Töö on eesmärgistatud tegevus tarbimisväärtusega produkti valmistamiseks, keskkonna korrastamiseks või teenuse osutamiseks. Tööle peab eelnema mõte. Töö on teostus. Töö varieerub raskest füüsilisest tervistkahjustavast tööst tühja lobisemiseni. Töö võib olla erakordselt pingeline ja vastutusrikas, aga ka selline, kus pole mingeid õigusi, kohustusi ega vastutust. Keerukas töö eeldab koostööd, milles järgitakse vastastikuse rikastamise printsiipi, ollakse järjekindlalt nõudlikud ja luuakse üksteisele ja üldise edu saavutamiseks vajalikke eeldusi.
Töölised töötavad. Töö tulemust hinnatakse kvantiteedi, kvaliteedi ja tähtaegsuse ühtsuse kaudu. Oluline on töö täpsus, puhtus, kiirus, sobivus nii standarditele kui ka tarbijaskonna ootustele ja vajadustele, kultuuri stereotüüpidele, aga ka ideaalidele ning vajadustele, mis tarbijatel tulevikus tõenäoliselt kujunevad.
Töö produktiivsuse, efektiivsuse ja intensiivsuse ühtsus kujuneb töö ja juhtimise ühtsuses. Selleks on vaja erialast, kutsealast ja ametialast ettevalmistust, teadmiste, oskuste ja arusaamise mõistmise ühtsust. Viimase kujunemise eelduseks on kogemus ning iseseisva mõtlemise ja mõtestamise võime.
Rõõmust ei piisa
Õppimine on intellektuaalne pingutus mingi teadmise ja/või oskuse omandamiseks. Õppe objektiks saab olla tekst. Õpe sisaldab palju tegevusi. Võib öelda, et õpe sisaldab tegevussüsteemi kõiki elemente, sh ka õppimist-õpetamist. Igal tegevusel on oma sisu ja vorm, tähtsus ja tähendus.
Muidugi on ka selliseid õppetekste, mis tuleb pähe õppida, ja ka selliseid, mille järgi tuleb katsetada ja harjutada, omandada ja viimistleda oskusi nii, et need kujuneksid mõttega pärjatud vilumusteks, mida saab vahendada ka teistele. Vaja aga on teadmiste, oskuste ja arusaamise-mõistmise ühtsust. Arusaamine iseloomustab arengutaset, sh mõtlemisvõimet, refleksioonivõimet, süsteemitunnetust jms.
Õppes, nagu ka töös, uuringutes, mängudes jm on vaja mitte ainult rõõmu ja põnevust, vaid ka visadust ja järjekindlust, huvi ja tahet keskenduda ja pühenduda, et selgeks saada ja seostada varem õpitu, nähtu-kuuldu ning kogetuga.
Õpe ja töö ei saa olla pelgalt lapsekeskne! Sobivuse hindamisel sobivad mõlemal puhul kriteeriumiks eakohasuse, kultuuriseose ja arengukesksuse printsiip.
Õppimine ei ole ei töö ega looming! Õpe sisaldab nii tööd kui loomist, nii mängu kui uurimist, nii matkimist kui juhtimist, hindamist, sidustamist jpm. Tegevussüsteemi kõik elemendid sisaldavad pisut tegevussüsteemi kõiki teisi elemente; st õppimine, uurimine, loomine jne sisaldavad pisut tööd, nagu ka töö sisaldab pisut õppimist, loomist, uurimist jt tegevusi.
Üksteise märkamine, hoidmine ja kaitsmine on oluline, aga kaugeltki mitte küllaldane selleks, et kool muutuks lastele ja õpetajatele soodsaks arengukeskkonnaks.
Ambitsioon olla aina maailma parim ei ole kuigi sobiv (täpsemalt öeldes on kohatu). Eesti ühiskonnas oleks vaja töö ja hariduse kohta umbes samasugust ühiskondlikku kokkulepet, mis on sõlmitud kaitsekulutuste kohta ja kõlbmatuks vananenud paradigma välja vahetada.
Vaja on üleriigilist hariduskongressi, kus avalikult tunnistada, et Eesti kidumise (vaesuse, madala sündivuse, massilise väljarände, meelemürkidega liialdamise ja muu elupõletamise, juhtimisvigade jms) peamiseks põhjuseks on vilets haridus.
Varjatud kidumine
Eestlastel, sh eesti lastel, oleks vaja olla küllalt sarnased teiste normaalsete inimestega, et oleks võimalik suhelda ja ühtlasi küllalt erilised, et teistel oleks mõtet meiega suhelda. Hindamiskeskne reproduktiivne õpe, mis siiani domineerib enamikus Eesti koolides, ei soodusta laste arengut tänapäeva ühiskonda.
Kohatu on ignoreerida fakti, et märkimisväärne osa Eesti koolinoortest on õnnetud ja tarbivad teistest enam alkoholi ning teisi meelemürke. Jutud, et kool on seda parem, mida rohkem on õpilasi ja valikuid, ei päde. „Puhtal“ gümnaasiumil on ka oma puudused, millest millegipärast ei räägita. 
Üldhariduskoolide kõrval algab õpe ka teistes koolides, sh nn kutsekoolides, kõrgkoolides ja ülikoolides. Ka nende koolide õpilased ja õpetajad väärinuks äramärkimist, lapsevanematest rääkimata.
Näis, mida presidendikantselei selle peale ütleb, et töö ja õppimise eristamine siiani raskusi valmistas.


No comments:

Post a Comment