Kui uus õpikäsitus jõuab ideest teostuseni, on kool
koht, kus nii õpilasel kui ka õpetajal on hea olla, kirjutab Kristi Vinter
värskes Sirbis.
Viimased aastad on toonud haridusse diskussioone
tekitanud mõiste – (uus) muutunud õpikäsitus. Ehkki muutunud (uue) õpikäsituse
kriitikud rõhutavad, et tegemist ei ole millegi uuega ning uue õpikäsituse
sarnased vaated on aktuaalsed olnud juba aastakümneid, ei ole selle vilju seni
märgata. Muu hulgas takerduvad üldhariduskoolid ühiskonnas levinud arvamuse
taha, et koolis on kõik hästi ja kool ei saagi praegusest palju erineda. Kas
peakski?
Tõepoolest, kui pöörata pilk PISA poole, siis tundub,
et kõik ongi korras – Eesti õpilased on kindlalt maailma parimate seas! Samal
ajal terendab uhke PISA pingerea taustal ohumärke: PIAACi uurimus viitab
sellele, et PISA tulemuste harjal püsimine kestab vaid lühikest aega pärast
kooli lõpetamist ning langus on teiste riikidega võrreldes kiireim. Eesti
haridussüsteemi suured mured on seotud õpilaste vähese koolirõõmu ja
õpetajakutse madala staatusega ühiskonnas. TALISe uuringu andmetel tajub vaid
14 protsenti õpetajatest, et ühiskond nende ametit väärtustab. Suur surve
eliitkoolidele on selge märk usalduse puudumisest tavalise kooli vastu.
Seega osundab PISA Eesti õpetaja oskusele hästi ära
õpetada, kuid õpilaste õpioskused, loovus, ettevõtlikkus ja uudsetes
olukordades kombineeritud oskuste kasutamine jäävad välja kujundamata.
Kool on teelahkmel
Muutmisvajaduse põhjusi on teisigi. Uuendamise
pidurdajad ei ole alati kaugeltki koolid ise, vaid pigem lapsevanemad, kelle
argumendid vana kooli säilitamiseks tulenevad arvamusest, et «sain mina samasuguses
koolis tubliks inimeseks, saab ka laps». Argumenteerijad kipuvad unustama, et
tänapäeva laps ja noor elavad sootuks teistsuguses keskkonnas. Laste argipäev
on täis ekraane, infotulv on meeletu, oma identiteeti jagatakse võrgumaailma ja
füüsilise keskkonna vahel, visuaalne informatsioon seljatab tekstid, pikkade
lineaarsete tekstidega lugemismaterjal on hüperlingitud võrgumaailma kõrval
piinarikas lugeda ning õppijate tähelepanu püüdmine muutub paljude segajate ja
stiimulite külluses aina keerulisemaks. Esile on kerkinud vajadus teistsuguste
oskuste järele, milleks on kriitiline mõtlemine, informatsiooni usaldusväärsuse
hindamine, toimetulek digitaalmaailmas ja digitaaltehnoloogia rakendamine elus
ette tulevate probleemide lahendamiseks, suurem koostöövajadus jms, sest
ühiskonna ees olevaid probleeme ei saa enam lahendada üksnes spetsiifiliste
aineteadmiste ja oskustega. Vana kool seda kõike tagada ei suuda – ei
sisuliselt ega vormiliselt.
Eesti kool on teelahkmel, kus uutmoodi veel ei oska,
aga vanaviisi ka enam ei saa. Meil on uuenduslikult mõtlevaid koolijuhte ja
õpetajaid, kes on saanud aru hariduse muutmise vajadusest. Ometi on uut moodi
töötavaid koole väga vähe (mõtlejaid ehk rohkem) ning sageli põrkuvad
innovaatiliselt mõtlevad tublid rakukesed kõigepealt lastevanemate müüri vastu,
kust peegeldub vastu vana kooli kuvand oma sirgete pingiridade, koolikella ja
kaardikeppi hoidva range õpetaja ning mõistmatusega, miks muudatusi on vaja.
Märksõnad ja ideed, mis kooliuuenduse kohta maailmas
ringlevad, on sarnased, mistõttu on mõistlik õppida heast maailmakogemusest.
Innovaatilised Eesti koolid on aga veel habrastel jalgadel ning ootavad
ühiskonna arvamuse muutust, nii et nende pinnalt on uue õpikäsituse
realiseerimise kohta üldistusi veel vara teha. Samuti kipub eestlane vaatama
pigem piiri taha ja usaldama välismaist, kui oma kõrval olevat tublit õpetajat
või uudselt mõtlevat ja toimivat koolijuhti. Koostöökultuur ja usaldus ei ole
hariduse valdkonnale veel kuigi omased.
Uus õpikäsitus
Uue õppimisparadigma (nimetagem seda uueks või
muutuvaks õpikäsituseks) kujundamiseks ja juurutamiseks on maailmas loodud
eksperimentaalõppekavasid ja -koole ning algatatud projekte, mille toimivad
mudelid ületavad riikide piire ning on oma haaret laiendanud üle kontinentide
(nt «Big Picture Learning» USAs, Kanadas, Austraalias, Iisraelis ja Hollandis;
«Kunskapsskolan» Rootsis, USAs, Inglismaal ja Indias). Nende aastatepikkune
töö, järjepidev tegevuse hindamine ja head tulemused annavad kinnitust, et
neilt õppimine tuleb meile kasuks.
Kui üldistada maailmapraktikat, siis, mis oleks kui:
- ehitaks õppimise üles
astmelistele ainekavadele, et õpilase tugevatele külgedele toetuv õppimine
annaks võimaluse õppida eri ainevaldkondi oma tempos. Andekad liiguksid
edasi kiiremini kui teised ning vähem andekaid toetataks individuaalselt
siis, kui mõni vaheaste osutub keeruliseks.
- loobuks ühevanuseliste
laste klassidest, selleks et õpilased saaksid õppida individuaalses
tempos, üksteist toetades ja õpetades, saades seejuures elus vajalikke
koostöökogemusi;
- kujundaks koolipäeva
ümber ja loobuks 45-minutilistest ainetundidest ning rakendaks mitme eri
aine õpetaja juhendamisel pikemaid, süvenemist võimaldavaid ja probleemide
olemusest tervikpilti loovaid õppesessioone, mis ei hakiks õppeprotsessi
seosteta ainespetsiifilisteks tükkideks. Ajaliselt rangelt määratletud
tundidest loobumine loob eeldused valdkondadeüleste, probleemide
lahendamist võimaldavate projektide läbiviimiseks ning projektõppe
rakendamiseks. Projektõpe ei tähenda seda, et baasdistsipliinide, nagu
keeled ja matemaatika, põhialuseid ei tohi õpetada klassikalisemal moel.
- kasutaks koolisolemise
aega õpitu mõtestamiseks ja aktiivseks mõtlemiseks, mitte tegevusteks,
mida saab teha ka õpetajata (lugeda, kuulata loengut videost jms);
- rakendaks projektõpet,
mis viiks isoleeritud ainevaldkonnad omavaheliste seosteni ning looks
asjade ja nähtuste vahele põhjendatud seosed, näitaks maailma tervikuna.
Igapäevaelu tähendab paljusid probleeme, mille lahendamiseks tuleb valida
õige teave, vahendid ja meetodid. Tänapäeval on ainekeskse teadmise asemel
vaja pigem probleemist lähtuvat tarkust.
- lähtuks projektide
kavandamisel õpilastelt saadud sisendist, nende huvidest ja
päevakajalistest sündmustest, mida käsitledes on võimalik luua seoseid nii
ajaloo kui ka muude ainevaldkondadega, mida üldhariduskoolis õpetatakse,
toetudes seejuures eluliste juhtumite lahendamisele;
- vähendaks õpetaja
soleerivat rolli õppeainete suulise ettekandjana ning rakendaks
metoodilist mitmekesisust, mis võimaldab arendada elus vajalikke
sotsiaalseid oskusi, nt koostöö, suhtlemine jms;
- lubaks õppetöö ajal
õpilasel õppida klassiruumist ja koolist väljaspool ega arvaks, et vaid
kooliseinte vahel saab targaks;
- lubaks, lausa paluks
õpetajal olla partner, mentor, õppimise saatja ja kaaslane, mitte
kõiketeadja, kontrollija, ülemus;
- kutsuks kooli eri
valdkondade spetsialiste, kes aitaksid kavandada kaasahaaravaid,
töömaailma ja igapäevaeluga haakuvaid projekte, et õpilasel oleks põnev ja
mõtestatud õppida;
- kujundaks ümber õpetajate
koormusarvestuse ning kavandaks tööaja hulka ühise, eri ainevaldkondi
lõimivate projektide planeerimise, õppijate arengu kavandamise ja
tagasiside andmise ning uute ülesannete ja eesmärkide seadmise aja;
- annaks digivahendite
kasutamisele koolis uue sisu, kasutaks neid õppimise rikastamise ja
paindlikumaks muutmise võimalusena, aidates nii lahendada ka õpetajate
ülekoormusega seotud probleeme;
- arvestaks rohkem, et
sotsiaalne maailm ei tähenda vaid silmast silma suhtlemist, vaid sama palju
ka digitaalse identiteedi loomist ja kujundamist ning kavandaks selliseid
teemasid õppetöösse;
- pööraks riikliku õppekava
läbivatele teemadele ja üldoskustele rohkem tähelepanu, s.t suunaks ainete
sisu kõrval pilgu inimeseks kasvamise poole. Veel parem, alustaks õppetöö
planeerimist just sealt.
- võimaldaks õpilastel
osaleda igapäevase koolielu korraldamises, mis arendab muu hulgas ka
ettevõtlikkust, millega Eesti koolis tegeldakse praegu võrdlemisi
tagasihoidlikult;
- liidaks õppetöö hulka
vabatahtliku töö, mis liidab ühiskonnaga, arendab sotsiaalset närvi,
koostöö- ja sotsiaalseid oskusi;
- paneks õpilased oma
õppimise eest paremini vastutama, tõmmates neid kaasa isiklikke
arengueesmärke (õppeperioodi eesmärgid ja väljakutsed) püstitama, sihte
seadma ja neid koos läbi vaadates oma edusammudest enam huvituma;
- loobuks ülalt alla
tulevatest hindamismõõdikutest ja -normidest ning ehitaks hindamise üles
õppijast endast, tema arenguvajadustest ja ülesannetest lähtuvalt. Selleks
on suutelised juba päris väikesed lapsed, kui neid oskuslikult suunata.
- muudaks hindamismeetodeid
ja -kriteeriume, et hindamine ei mõõdaks vaid fakte, pingereastaks lapsi
ja koole, vaid võtaks tähelepanu alla komplekssete probleemide lahendamise
oskused.
Läbimõeldud muudatus
Uue kooli ja õpikäsituse realiseerimine nõuab
ühiskonna mõtteviisi muutmist, koolikorralduse ja õpetajate koormusarvestuse
teistsugust kavandamist ja rakendamist ning mõneti ka riiklike regulatsioonide
ülevaatamist. Ometi ei tähenda eelnevalt kirjapandu ilmtingimata suuremat
rahastust ning kindlasti ei saa seda ehitada olemasoleva süsteemi kukile,
lisades õpetajate niigi pingelisse koormusse veel tükke juurde. Kirjeldatu
nõuab koolis suuremat kontseptuaalset ja korralduslikku detailideni läbimõeldud
muudatust.
Kui uus õpikäsitus jõuab ideest teostuseni, on kool
koht, kus nii õpilasel kui ka õpetajal on hea olla. Sellises koolis on õpilane
ise aktiivne – teeb, uurib, katsetab, eksib ja alustab uuesti, tema õpikogemus
ei piirdu vaid tuima kuulamise ja äraõppimisega, vaid on vaheldusrikas ja
mitmekesine. Uut õpikäsitust rakendavas koolis on õpilase individuaalne eripära
ja unikaalsus koolikorralduslike võimaluste ja hindamise kaudu väärtustatud
ning kõiki ei püüta vormida ühesuguseks, keskmiseks inimeseks. Õpilase isiksus
ja tööeluks vajalikud oskused on ainealastest pähe õpitud teadmistest
olulisemad ning kindlustavad parema toimetuleku igapäevaelus ja tööl, õpitul on
eluga selge seos ning see aitab lahendada elus ette tulevaid probleeme. Oluline
osa õppimisest seostub analüüsimise, kriitilise hindamise ja mõtestamisega ning
õpetaja on selles protsessis meeldiv õpipartner ja õppimise saatja. Ehkki huvi
on õppimise oluline eeldus ning huvitav kool sihiseadmiseks vaieldamatult
vajalik, ei saa kool kunagi olla päris pingutuse- ja kohustustevaba. Küll aga
pakub uus õpikäsitus taustsüsteemi, et kohustus ei oleks peale surutud, vaid
vabatahtlik ja mõtestatud.
Loodan, et ka meil on peagi mõni täiesti uutel
sisulistel ja töökorralduslikel alustel toimiv uue aja kool, mille eeskuju
levib ja innustab teisi uuendusmeelseid. Abi selleks pakub ka ülikool.
No comments:
Post a Comment